Ervaringen coaches met begeleiding op afstand.

25 maart 2020 om 21:25

Ik begeleid momenteel drie jongeren. Met de een heb ik op dit moment makkelijker contact dan met de ander. Voor de maatregelen omtrent het coronavirus moest ik sommige jongeren al uit hun huis trekken. Als ze eenmaal over die drempel waren kon ik pas echt met ze aan de slag. Nu moet ik het op een andere manier aanpakken. Wat ik belangrijk vind is dat ik in ieder geval contact heb met de jongeren, op welke manier dan ook.



Net als anders is er ook nu sprake van maatwerk. Sommige jongeren bel ik drie keer per week. We nemen dan dag voor dag de planning door. Wat ga je vandaag doen, wanneer ga je dat doen, wat heb je nodig? Met een andere jongen speel ik op de playstation. Praten met hem is moeilijk maar doordat we online samen een spelletje spelen hebben we contact. Weer een andere jongere kan ik heel gericht een huiswerkopdracht sturen. Ik stuur dan bijvoorbeeld een meditatie of mindfulness oefening. Ik app of mail een oefening die wordt uitgelegd in een video. Vervolgens bespreken we hoe het is gegaan. 

Voor het doorsturen van deze oefeningen gebruik ik de ACT Guide app. Dit is een multifunctionele tool voor professionals die werken op basis van technieken uit de positieve psychologie. De app bevat een schat aan oefeningen, animaties, games, video’s en illustraties. Een absolute aanrader. Deze maand kun je gratis gebruik maken van de ACT-guide app, zodat alle professionals deze moeilijke tijd met hun cliënten kunnen overbruggen. Hoe de app werkt en hoe je deze download lees je op hun website.

Ondertussen heb ik op de achtergrond juist intensiever contact met andere hulpverleners rondom bepaalde jongeren. Diagnostisch onderzoek, schoolmaatschappelijk werk, doorverwijzer, leerplichtambtenaar. Samen monitoren we op dit moment de mogelijkheden en de ontwikkelingen rondom de jongeren. 

Komende week ga ik iets nieuws proberen. Bij Back to Basic zijn de systemen zo ingericht dat we op afstand samen in een document kunnen werken. Deze week ga ik met een jongere videobellen. Ik wil haar omgeving inzichtelijk maken en welke invloed haar omgeving heeft op haar gedrag. Terwijl we videobellen gaan we samen een mindmap maken in een online document.

We blijven in ontwikkeling. Ondertussen is er contact en blijven jongeren en gezinnen in beeld.





Er zijn nog geen reacties.
Laat een reactie achter