Ervaringen coaches met begeleiding op afstand.

25 maart 2020 om 21:25

Ik begeleid momenteel drie jongeren. Met de een heb ik op dit moment makkelijker contact dan met de ander. Voor de maatregelen omtrent het coronavirus moest ik sommige jongeren al uit hun huis trekken. Als ze eenmaal over die drempel waren kon ik pas echt met ze aan de slag. Nu moet ik het op een andere manier aanpakken. Wat ik belangrijk vind is dat ik in ieder geval contact heb met de jongeren, op welke manier dan ook.



Net als anders is er ook nu sprake van maatwerk. Sommige jongeren bel ik drie keer per week. We nemen dan dag voor dag de planning door. Wat ga je vandaag doen, wanneer ga je dat doen, wat heb je nodig? Met een andere jongen speel ik op de playstation. Praten met hem is moeilijk maar doordat we online samen een spelletje spelen hebben we contact. Weer een andere jongere kan ik heel gericht een huiswerkopdracht sturen. Ik stuur dan bijvoorbeeld een meditatie of mindfulness oefening. Ik app of mail een oefening die wordt uitgelegd in een video. Vervolgens bespreken we hoe het is gegaan. 

ACT Guide app.

Voor het doorsturen van deze oefeningen gebruik ik de ACT Guide app. Dit is een multifunctionele tool voor professionals die werken op basis van technieken uit de positieve psychologie. De app bevat een schat aan oefeningen, animaties, games, video’s en illustraties. Een absolute aanrader. Deze maand kun je gratis gebruik maken van de ACT-guide app, zodat alle professionals deze moeilijke tijd met hun cliënten kunnen overbruggen. Hoe de app werkt en hoe je deze download lees je op hun website.

Ondertussen heb ik op de achtergrond juist intensiever contact met andere hulpverleners rondom bepaalde jongeren. Diagnostisch onderzoek, schoolmaatschappelijk werk, doorverwijzer, leerplichtambtenaar. Samen monitoren we op dit moment de mogelijkheden en de ontwikkelingen rondom de jongeren. 

Online minmap

Bij Back to Basic zijn de systemen zo ingericht dat we op afstand samen in een document kunnen werken. Afgelopen week heb ik met een jongere een mindmap gemaakt tijdens het videobellen. Ik wilde haar omgeving inzichtelijk maken en welke invloed haar omgeving heeft op haar gedrag. Om de mindmap te maken gebruikte we het programma 'Jamboard'. Dit programma kun je gebruiken via google hangouts. Je kunt het vergelijken met paint.

Eerst tekende we haar in het midden van het blad. Verschillende vakjes om haar heen representeerden haar sociale contacten. Door middel van kleurtjes en omvang kon ze aangeven wat voor type contact dit was: positief, negatief, belangrijk, niet belangrijk, veel invloed, weinig invloed etc. Uiteindelijk ontstaat er een duidelijk overzicht, voor zowel haar als mij. Enerzijds is het natuurlijk confronterend. Het meisje zit in een moeilijke leeftijdsfase. De mindmap laat zien dat belangrijke contacten ook negatieve invloeden hebben. Contacten die haar gedrag negatief beïnvloeden. Anderzijds laat het ook de contacten zien die energie geven en haar positief beinvloeden. Op deze contacten gaan we de komende tijd focussen. Het doel is om deze contacten groter en belangrijker te maken.





Er zijn nog geen reacties.
Laat een reactie achter