Ervaringen coaches met begeleiding op afstand.

10 april 2020 om 14:27

Begin april stond de derde bijeenkomst van een jongerentraject gepland. In een jongerentraject is de derde bijeenkomst een ouder-kind bijeenkomst. Naast de groep jongeren gaan dus ook de ouders mee op pad. De betrokkenheid van ouders maakt dit een hele waardevolle bijeenkomst. Door het proces samen te doorlopen is het makkelijker voor jongeren om bepaalde vaardigheden thuis toe te passen. Er ontstaat meer bewustwording, meer inzicht en daardoor meer begrip.

Vanwege de welbekende maatregelen hebben coaches een alternatief programma samengesteld. Coach Tom legt uit hoe het programma deze keer is opgezet. Welke activiteiten zijn er gedaan, wat werkte wel en wat werkte niet.

Vooraf aan het programma hebben we naar alle gezinnen een Back to Basic ‘toolbox’ opgestuurd. Het ontvangen van het pakketje creëert direct een mindset, het is persoonlijk en tastbaar. Je wordt nieuwsgierig, er gaat wat gebeuren. In het pakketje zaten verschillende voorwerpen die het gezin de komende dagen nodig zou hebben: marshmallows, ansichtkaarten, ongekookte spaghetti slierten, plakband, een puzzel (500 stukjes), een escape game, pannenkoekenmix en een Zweedse fakkel.



9:00 uur dag opstart


Het programma duurt twee dagen. We starten iedere dag om 9:00 uur met een dag opstart waarin we kort vertellen wat we die dag gaan doen. Daarna splitsen we de groep op, één coach per gezin. De eerste opdracht was de Marshmallow challenge. Met plakband, ongekookte spaghetti slierten en marshmallows moet je een zo hoog mogelijke constructie bouwen die op zichzelf kan blijven staan. Na een 18 minuten bekijken we het resultaat. 

Bij Back to Basic zetten we activiteiten in om een proces op gang te zetten. Zo ook de marshmallow challenge. Het gezin moet samenwerken, wie neemt de leiding, hoe wordt er op elkaar gereageerd, wordt er naar elkaar geluisterd, is er een plan etcetera. Het gezin plaatst de camera waarmee we videobellen in de ruimte. De coach kan zo het proces volgen. Na de challenge reflecteer je samen met het gezin. Wat ging er goed, wat deed jij zelf goed? Zijn jullie tevreden met het resultaat? Wat zou je een volgende keer anders doen? 

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het reflecteren en coachen in een videogesprek niet altijd ideaal is. Daar waar je normaal gesproken fysiek aanwezig bent. Meedoet, in dezelfde ruimte en blootgesteld aan dezelfde elementen. Zit je nu in 2D naar een gekaderd beeld te kijken. Je ziet wel veel maar niet alles. Het komt dan meer aan op intuïtie en de ervaring met de jongere uit andere bijeenkomsten. Al met al is het dan lastiger om een diepere laag te raken. 

Loopt het? Lukt het? Leert het?


Na deze eerste opdracht, de marshmallow challenge, hebben we het contact met de gezinnen verbroken tot na de lunch. Onze ervaring met andere bijeenkomsten was dat veel schermtijd erg vermoeiend is. Om de aandacht er goed bij te houden moet er een goede balans zijn. Daarnaast gebruiken we de momenten van rust om met coaches af te stemmen. Loopt het? Lukt het? Leert het? En we maken nieuwe plannen voor het vervolg van het programma.

Kwaliteitenspel


Na de lunch zijn we per gezin aan de slag gegaan met het kwaliteitenspel. In een videogesprek presenteren we verschillende kwaliteiten. Voor jongeren hebben we een lijst met specifieke kwaliteiten die meer aansluiten bij de jongere doelgroep. Je schrijft kwaliteiten op een post-it waarvan jij vindt dat je deze bezit en plakt deze op de tafel. Vervolgens schrijf je kwaliteiten op een post-it waarvan je vindt dat een andere deze bezit. Deze plak je bij hen op de tafel. 

Uiteindelijk bespreek je samen met een coach welke kwaliteiten er voor je neus liggen. Wat zeggen deze kwaliteiten over jou? Kun je voorbeelden noemen waaruit blijkt dat je de kwaliteit bezit? Terwijl we dit bespreken gebruiken we ervaringen die eerder vandaag zijn opgedaan tijdens de marshmallow challenge. Dit maakt het concreet en tastbaar. Om 18:00 uur hebben we in een gezamenlijk videogesprek de dag afgesloten.



Escapegame


De volgende ochtend starten we weer om 9:00 uur met een briefing voor die dag. Direct daarna zijn we per coach met een gezin aan de slag gegaan. We begonnen met de kwaliteiten die de dag daarvoor waren toebedeeld. Ditmaal om de kwaliteit als kernkwadrant te bespreken. Dus wat is de kwaliteit? Wat is de valkuil? Wat is de uitdaging en wat is de allergie? Vanuit dit inzicht stellen we doelen waar we direct mee aan de slag gaan. Welke kwaliteit ga jij het komende uur inzetten? Wat ga je wel doen? Wat ga je niet doen? Wie kan jou helpen? Vervolgens starten we direct een activiteit.


De activiteit was een escapegame die we hadden opgestuurd in de Back to Basic ‘toolbox’. Een escapegame is een activiteit die veel vraagt van een groepsproces. Het is een nieuwe en onbekende situatie. Het spel vraagt concentratie en doorzettingsvermogen. Je moet samenwerken, naar elkaar luisteren en elkaar motiveren. Ondertussen loopt de tijd en dit brengt een bepaalde druk met zich mee. In het spel zitten hulp kaartjes. Loop je vast dan kun je deze gebruiken om verder te komen. Ook kunnen gezinnen coaches inschakelen als ze vastlopen. 

Vooraf aan het spel stel je duidelijke doelen. Deze deel je met elkaar. Iedereen weet dus waar hij of zij mee bezig gaat. Maar zodra er op start wordt gedrukt verdwijnen de goede voornemens snel naar de achtergrond. Dat is ook helemaal niet erg. Uiteindelijk voer je met zo’n escapegame de druk op. Sommige gezinnen komen er dan niet uit en dit levert frustratie op. Als coach zie je dan hele duidelijke patronen. Wat gebeurd er als het spannend wordt? Hoe wordt er op elkaar gereageerd? Welke copingstrategieën worden ingezet? Normaal gesproken ben je erbij en kun je heel intensief in dit proces duiken. Op afstand is dat toch anders. Je bent wat voorzichtiger. Je wil het gezin bij wijze van spreke niet kwijt raken. Kwijt raken door de aandacht te verliezen of zelf helemaal kwijt raken dat het contact wordt verbroken.

Pannenkoeken bakken in een livestream


In de middag zijn we alleen met de jongeren pannenkoeken gaan bakken voor de ouders. Als een soort kookworkshop werden de stappen van het pannenkoeken bakken via een livestream gepresenteerd. Op de achtergrond klonk muziek. Een luchtige en ontspannen activiteit. Enerzijds om de rust te herstellen. Anderzijds om de kracht van de groep jongeren groter te maken. Door de intensieve eerste bijeenkomsten kennen ze elkaar en is er een band. De aandacht voor de groep zorgt voor goede energie en positivisme. Opmerkelijk is wel dat sommige jongeren nooit koken en soms zelfs niet weten hoe ze een ei moeten breken. Het was in die zin ook een hele leerzame opdracht. Alle ingrediënten zaten overigens in de toegestuurde Back to Basic ‘toolbox’. 

Puzzel (500 stukjes)


Een opdracht die gedurende de twee dagen moest worden voltooid was de puzzel van 500 stukjes. Het gezin dat deze als eerst af had won. We hadden deze opdracht heel bewust in de Back to Basic ‘toolbox’ gestopt. Een van de jongeren is minder gemotiveerd en lastig te betrekken in de werkvormen op afstand. Puzzelen daarentegen is wel een activiteit die motiveert. De jongere is speciaal langer bij moeder gebleven om samen in de avond de puzzel af te maken. Het is mooi dat een activiteit als het maken van een puzzel zorgt voor ‘quality time’ tussen moeder en dochter.

Ansichtkaarten


We hebben de dag en de bijeenkomst afgesloten met de ansichtkaarten. De opdracht was om een ansichtkaart naar jezelf te sturen. Wat wens jij jezelf toe? Wat wens jij jouw gezinsleden toe? Hoe wil jij dat jullie over een paar maanden met elkaar om gaan? Die avond hebben we de gezinnen gevraagd de Zweedse fakkel aan te steken en de enveloppe gezamenlijk dicht te plakken. De volgende dag zijn de kaarten opgestuurd naar Back to Basic. Wij zullen deze later dit jaar terug sturen.


Al met al was het een geslaagde bijeenkomst. We hebben veel kunnen doen. We hebben veel kunnen zien. Maar het belangrijkste is denk ik dat er contact was.





Er zijn nog geen reacties.
Laat een reactie achter